wat2

WAT

Met dit project willen we het leerpotentieel van leerlingen tussen vier en tien jaar verhogen én inclusie in de klasgroep versterken. Dat doen we met interactieve verhalen, die we ontwikkelen door er voorwerpen en digitale multimedia aan te koppelen.

We maken gebruik van Tangible User Interfaces (TUI). Dat zijn alledaagse voorwerpen die het verhaal ondersteunen en verschillende zintuigen kunnen stimuleren. Het kind krijgt een motiverende, digitale reactie en dat zet hen aan om in interactie gaan met het verhaal en met elkaar.

Binnen ‘I’m in tales’ stellen we richtlijnen op waarmee leerkrachten zelf eenvoudige verhalen kunnen ontwikkelen met TUI.

‘I’m in Tales’ staat voor ‘Inclusive Methodology for Technology Aimed at Learning and Enhancement of Storytelling’.

doel2

DOEL

Binnen dit project willen we het volgende:

  • Een methodologie opstellen om met de tool TUI aan de slag te kunnen gaan.
  • Digitale training ontwikkelen voor leerkrachten (MOOC).

Dat doen we voor én samen met leerkrachten. We gaan dus voor een co-design aanpak.

relevantie2

RELEVANTIE

Verhalen begrijpen en creëren is enorm belangrijk tijdens de ontwikkeling van kinderen. Storytelling kan het leerpotentieel van kinderen dan ook verhogen. 

Dankzij inclusieve technologische tools, zoals Tangible User Interfaces (TUI), kunnen leerkrachten verhalen creëren op maat van hun leerlingen. Die tools moeten ze dan eerst leren kennen en leren gebruiken, want dat is nu nog niet zo en daar brengt dit project verandering in.

onze rol2

ONZE ROL

We analyseren de effecten van interactieve storytelling op het gebied van inclusie van kinderen met een beperking.

We schrijven richtlijnen voor het gebruik van de tool zodat leerkrachten zelf eenvoudige verhalen kunnen ontwikkelen met TUI.

onderzoekers2

ONDERZOEKERS

Karolien Baldewijns

Wim De Backer

Inge Piedfort

duur2

DUUR

01/12/2021 tot 31/05/2024

 
publicaties2

PUBLICATIES

Partners

partners im in tales1
partners im in tales2